.post-title { text-shadow: #6374AB 10px -10px 3px; }

lunes, 9 de marzo de 2009

Tros de quòniam.

¿Quanta gent ha sentit aquesta expressió en el transcurs de la seva vida? I de tots aquest,¿quants coneixen l'origen i el significat del mot "quòniam"? Evidentment, no es tracta d'un coneixement imprescindible per a la nostra subsistència, però ja feia uns quants dies que aquesta expressió sortia sovint en moltes de les nostres típiques converses absurdes. Finalment, la curiositat em va dominar, i vaig dedicar part del meu temps a esbrinar d'on havia sortit aquesta paraula, el significat de la qual va resultar ser d'allò més oportú.

Segons la hiperenciclopèdia, un quòniam es descriu com "Terme emprat en la locució tros de quòniam, que significa talòs, beneitot". Aquesta definició no em servia per gran cosa, ja que aquest és el significat conegut de l'expressió. A més, a mi tant sols m'interessava el mot, no l'expressió.
Per sort, si mirem directament al GREC, trobem més informació:
"Quòniam" és un mot manllevat del llatí, "perquè". De la mateixa manera, "tros de quòniam" és una expressió llatina. Sorgit segurament en ambients eclesiàstics, aplicat en algunes discussions escolàstiques a alguns que es llancessin a argumentar amb quoniam "perquè" sense saber després què dir.
Es podria dir, per tant, que un quòniam es refereix a aquelles persones que inicien una crítica visceral sense tenir idea sobre com l'argumentaran.

Si senyor, d'allò més oportú.

1 comentario:

Paulí dijo...

gràcies per l'esplicació! jo havia sentit aquesta expressió en llibres de l'Astèrix i l'obèlix i avui ha sortit a tema amb una amiga! ara me quedat ben satisfet am l'explicacio!

 
HTML,BODY{cursor: url("http://downloads.totallyfreecursors.com/cursor_files/orgglithandwriting.ani"), url("http://downloads.totallyfreecursors.com/thumbnails/orgglithandwriting.gif"), auto;}